“Mit mål var at have det sjovt, turde at tale højt og på en måde bestemme!”
Sådan sagde en elev i 7. klasse på Brovst skole, da hun blev spurgt om, hvorfor hun havde deltaget i en fælles trænerdag på skolen og efter følgende i praktik i en forening. Dette var generelt tilbagemeldingen fra de elever, der deltog i projektet på Brovst Skole. De fortæller, at de deltog i hjælpetræner-uddannelsen for at lege med børn og have det sjovt.
Projektet er igangsat af Skovsgård/Brovst KFUM IF, som en del af projektet “Flere unge (ledere) i idrætsfællesskaber”. Projektet er et samarbejde med Jammerbugt Kommune, DGI Nordjylland og foreninger i Jammerbugt kommune. Skovsgård/Brovst KFUM IF mangler unge frivillige i alderen 13-18 år og tog derfor kontakt til både Brovst skole og Skovsgård Tranum Skole for at præsentere idrætslærene i 7. og 8. årgang for et forløb med en uddannelsesdag, hvor eleverne vil blive undervist af en DGI underviser med efterfølgende praktik i en forening.
Målet med trænerdagen var at give eleverne værktøjer, interesse og muligheder for at indgå i et engageret trænermiljø. I en praktikperiode på 4 uger i en af de lokale foreninger, kunne eleverne så afprøve de redskaber, de havde fået på trænerdagen. Efter forløbet fik eleverne mulighed for at tage stilling til, om de vil fortsætte med at være hjælpetrænere i foreningen, eller måske på et senere tidspunkt.
Begge skoler var med på ideen og på at bruge nogle idrætstimer på trænerdagen. Der blev i løbet af september afholdt 4 trænerdage på skolerne og herefter kunne eleverne ønske et praktikhold enten hos spejderne i Skovgård eller Tranum, på et hold i fodboldsamarbejdet Øster Han Herred eller på et af holdene i Skovsgård/Brovst KFUM IF’s afdelinger: badminton, håndbold eller gymnastik.Da der var rift om holdene med børn fra 3-6 år blev daginstrutionerne i området også kontaktet, så nogle af eleverne kunne prøve kræfter med at sætte aktiviteter i gang med disse børn. Børnehaven Bøgebakke og 0. klasserne på Brovst Skole har derfor også haft praktikanter én gang om ugen i 4 uger.
50 elever fra Skovsgård Tranum Skole og 40 elever fra Brovst skole har deltaget i Trænerdagen og ca. 40 elever i alt har været i praktik.
Alle tilbagemeldinger fra eleverne har været positive. På Brovst Skole svarer 65 % af eleverne, at de gerne vil være hjælpetrænere. 30 % af eleverne skriver, at de fortsætter som hjælpetræner på holdet. Alle elever har meldt tilbage, at de har haft et godt praktikforløb.
Fra foreningerne kommer der også positive tilbagemeldinger. Samarbejdsudvalget i Øster Han Herred fodbold udtaler, at det i ØHH har det været en succes, hvilket også ses i form af, at flere har valgt at fortsætte som ungetrænere på de respektive hold, som de var i praktik på. Udvalget håber dette tiltag fortsætter, så der også næste år bliver muligt for de unge mennesker at tilvælge muligheden for praktik.Brovst skole har uden tøven givet idrætstimer til projektet, og begrunder skolens deltagelse med, at projektet for det første springer lige ind i skolens udviklingsplan om at åbne skolen mod det omgivne samfund og de lokale foreninger. Derudover er et af målene i idrætsundervisningen at undervise i “idræt i samfundet”. Her skal eleverne have mulighed for at deltage i udvikling af idrætslige aktivitetstilbud og at få viden om organiseringsmuligheder for idrætsudøvelse.
Skovsgård/Brovst KFUM IF håber, at forløbet har givet de unge mennesker insigt i, hvad det kræver at være træner, så de får lyst til at være en del af foreningslivet i lokalområdet.